Duivenvoorde Uitvaartzorg, deskundig en betrokken.

Het leven gaat verder…ook ná de dood – Senioren Magazine januari 2020

Na een overlijden en de begrafenis of crematie herneemt het leven van de nabestaanden zijn gewone loop. Tenminste: zo líjkt dat. Niets is echter minder waar. Nabestaanden zijn verdrietig en rouwen om wie zij moeten missen. Zij zijn uitgeput: de zorg voor een stervende kost veel energie en de week waarin de uitvaart plaatsvindt is een emotionele rollercoaster. En dan, ná de uitvaart komt er ook nog een heleboel op de achterblijvende familieleden af.

“Toen ik na de uitvaart in het huis van mijn moeder binnenkwam, wist ik niét waar ik moest beginnen. De kranten lagen op de mat, een aanmaning van de bibliotheek omdat zij haar boeken niet had teruggebracht, in haar mail trof ik een rooster van de bridgeclub en een bericht dat zij haar telefoonabonnement kon verlengen. Toen ik in de keuken kwam, stond het pannetje soep dat ze aan het maken was vlak voor zij met de ambulance weggevoerd werd, te schimmelen. Ik ben in huilen uitgebarsten: er kwam zoveel op mij af!”

Ná de uitvaart zijn er een aantal zaken die wij standaard voor u kunnen regelen:

  • Het contact met– en innen van de uitvaartverzekering.
  • U krijgt van ons het boekje van Zorgen erna met praktische tips en handvatten.
  • Wij nemen (desgewenst) contact op met uw/een notaris en leveren de documenten aan waarmee deze het laatste testament kan opvragen of de afgifte van een Verklaring van Erfrecht in gang kan zetten.
  • Wij leggen (in overleg) contact met een steenhouwer die de belettering (en eventueel restauratie) van een graf-steen kan verzorgen of een nieuw monument kan leveren.

“De administratieve rompslomp was niet te overzien: gas, water en licht moesten worden opgezegd, banken moesten worden geïnformeerd, verzekeringen en goede doelen moesten beëindigd worden, het Bacebook-account wilde ik stopzetten, ik vond allerlei pasjes: een bonuskaart, museumjaarkaart, OV-chipkaart, pasje van de sportschool… Vaak kon ik geen wachtwoorden of inlogcodes vinden, dus ik hing uren aan de telefoon, werd van het kastje naar de muur gestuurd, of eindeloos in de wacht gezet met het muziekje “Life is great” op de achtergrond. Er ontstond totale ontreddering…”

Duivenvoorde Uitvaartzorg werkt samen met de nabestaandendienst Closure. Zij zijn gespecialiseerd in het opzeggen of de overnames van een zeer breed scala aan abonnementen en diensten. Via ons kunt u tegen een gereduceerd tarief online aangeven welke producten en diensten er beëindigd (of overgezet) dienen te worden. Zónder dat wachtwoorden en inlogcodes nodig zijn.

En verder…?

Maatwerk is één van onze kernwaarden en dat geldt óók voor onze nazorg!

…zo hielpen wij nabestaanden bij het zoeken naar een therapeut die hen professioneel kon begeleiden bij een gecompliceerd rouwproces;

…verstrekten wij adressen voor het ontruimen van een huis, waarbij wij de keuze hadden tussen gespecialiseerde veilinghuizen en diverse Goede Doelen;

…beschikken wij over een uitgebreide bibliotheek met boeken over rouwverwerking voor diverse doelgroepen ‘jonge weduwen’ ‘het verlies van een baby’ ‘leven na een suïcide’ etc.

…en, last but not least: blijven wij, ook (lang) na de uitvaart bereikbaar voor alle soorten vragen. Door ons grote netwerk binnen de uitvaartbranche en branche-gerelateerde beroepsgroepen kunnen wij makkelijk een deskundige benaderen als wij het antwoord op een specifieke vraag niet weten.

Want: hoewel wij in de volksmond “doodgravers” worden genoemd, willen wij er álles aan doen dat u verder kunt met uw leven!

Dominique de Vries Schultink
Pauline Baijer

Bekijk het originele artikel hier (PDF) – gepubliceerd in Senioren Magazine – januari 2020